سوالات کنکور
دين و زندگي
دین و زندگی دوره دبیرستان

 

دین و زندگی 2

1-وجه شباهت بدن انسان با جهان خلقت،ضمن حاکمیت ارتباط طولی و ارتباط عرضی در هر دو مورد در.......... ارتباط ......... به دلیل...........آفرینش است.22

1) تقدم-طولی-هدفداری                                       2)تاخر-طولی-هدفداری

3)تقدم-عرضی-مخلوق بودن                                  4)تاخر-عرضی-مخلوق بودن

2ـ پیام آیه ی شریفه ی: «یا ایتها النفس المطمئنه، ارجعی الی ربک راضیة مرضیة، فادخلی فی عبادی، و ادخلی جنتی» این است که ............ (سراسری ریاضی)23

1) وصول به مرتبه ی رضوان، مقدّمه ی حصول اطمینان

2) ورود به بهشت ویژه ی الهی، معلول برای خدا ماندن

3) ورود به مراتب انسانی و خروج از آن، به انتخاب خود انسان

4) خودیابی و وصول به اطمینان، مسبّب برخورداری از مقام «رضا»

3-از دقت در آیه شریفه:{و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه....}مفهوم میگردد که....... ذات باری تعالی است و این به دلیل ........... اوست. 24

1)وسوسه های نفسانی انسان,معلوم-علم ذاتی             2)وسوسه های نفسانی انسان,معلوم-قرب وجودی

3)انسان و نفس وسوسه گراو,مخلوق-علم ذاتی             4)انسان ونفس وسوسه گراو,مخلوق-قرب وجودی

4ـ مژده ی «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» بهره ی افرادی است که:   25

1)                  مرگ را طلوعی از پس غروب وتولدی دیگر می دانند.

2)                  خود را به لباس تقوی که بهترین لباس است آراسته اند.

3)                  ایمان به خدا و رستاخیز و انجام عمل نیک را با هم دارند.

4)                  خلوص در راه خدا را بهترین ذخیره ی هر لحظه ی زندگی خود قرار می دهند

5-با توجه به آیه شریفه:{یعلمون ظاهرا من الحیاهٌ الدنیا و هم عن الاخرهٌ هم غافلون اولم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق}دل به دنیا سپردن به برداشتی از...............و..............می انجامد.25

1)عبث یافتن نظام آفرینش- غفلت از آخرت                                       2)عبث یافتن نظام آفرینش- غفلت از یاد خدا

3)بی نصیب ماندن از تفکردر آفرینش- غفلت از یاد خدا                          4 )بی نصیب ماندن از تفکر در آفرینش- غفلت از آخرت

6-با توجه به آیه شریفهٌ{ان الذین توفاهم الملائکهٌ ظالمی انفسهم قالوا فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض...}کسانی که بر خویشتن ستمکار بودند در عالم........میگویند:ما در زمین از مستضعفان بودیم و فرشتگان میگویند:.........27

1)برزخ-{الم یاتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم و ینذرونکم لقاٌ یومکم}

2)قیامت-{الم یاتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم و ینذرونکم لقاٌ یومکم}

3)برزخ-{الم تکن ارض الله واسعهٌ ٌفتهاجروا فیها فاولئک ماواهم جهنم و ساءت مصیرا}

4)قیامت-{الم تکن ارض الله واسعهٌ ٌفتهاجروا فیها فاولئک ماواهم جهنم و ساءت مصیرا}

7-تمام آیات دال بر تحقق معاد جسمانی است به استثنای آیه:        26  

1){و وفیت کل نفس ما عملت و هو اعلم بما یفعلون}

2){قل یحییها الذی انشاَها اول مرهٌ و هو بکل خلق علیم}

3){و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه و قال من یحیی العظام و هی رمیم}

4){ایحسب الانسان ان لن نجمع عظامه بلی قادرین علی اٌن نسوی بنانه}

8-راه رهایی از مشکلات درونی اضطراب آور ..........است و استواری پیامبران مقابل سر سختی قوم خود از..........آنان بوده است.210

1)ایمان به خداوند-توکل         2)توکل بر خداوند-ایمان           3)ایمان به خداوند-ایمان                     4)توکل بر خداوند-توکل

9-مظهر تمام و کمال حق و جلوهء زیبایی های او ؛ همان.........هستند  و  بازتاب محبت ، به سوی بر خورداران از محبت  است و آیه شریفه ..........حاکی از آن است.211

1)فرشتگان مقرب-{قل ما سالتکم من اجر فهو لکم}             

2)پیامبر و اهل بیت او-{ قل ما سالتکم من اجر فهو لکم}

3)فرشتگان مقرب-{قل لااساٌلکم علیه اجرا الا المودهٌ فی القربی}

 4) پیامبر و اهل بیت او-{قل لااساٌلکم علیه اجرا الا المودهٌ فی القربی}

10-کدام آیه به ((علت پوشش)) اشاره دارد؟213

1){قل للمومنات یغضهن من ابصارهن و یحفظن فروجهن}

2){و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جنوبهن}

3){قل للمومنین یغضوامن ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بمایصنعون}

4){یا ایهالنبی قل لازواجک وبناتک ونساالمومنین یدنین علیهن من جلابیهن ذلک ادنی ...}

11- به دور بودن از خود خواهی و خود ستایی - توسل به زور و جبر - توجه به تکرار منکر و ترک واجب -  اکتفا به موعظه و نصیحت موثر (به ترتیب)موصوف به کدام وصف احکام امر به معروف و نهی از منکر میشود؟214

1)شرایط- مراحل- روش- مراحل                              2)روش - شرایط - مراحل - روش

3)روش- مراحل- شرایط - مراحل                              3)شرایط – روش -  مراحل - شرایط

12ـ پیام آیه ی شریفه ی: «اولم یکف بربک انه علی کل شیءِ شهید» 23

1)                  جبران کننده ی نقص وجودی انسان، ارتباط با کمال مطلق است.

2)                  رهایی از بند گناه، معلول آگاه شدن از حقایق موجود در هستی است.

3)                  هر انسانی احساس کند که در پیشگاه خدا، در چنگال گناه اسیر نخواهد شد.

4)                  کفایت حساب رسی خداوند، موجب می شود که هر مکلّفی حساب رس اعمال خود باشد.

  13ـ محل تحقّق عبارت: «فنعم اجر العاملین» ، «الذین تتوفاهم الملائکة .... ادخلوا الجنة بما کنتم تعملون» و «فبئس مأوی المتکبرین» (به ترتیب)، عالمِ ........ و عالمِ ........ و عالمِ ....... می باشد. 7-8-29

1) برزخ ـ برزخ ـ رستاخیز                                         2) برزخ ـ رستاخیز ـ برزخ

3) رستاخیز ـ رستاخیز ـ برزخ                                     4) رستاخیز ـ برزخ ـ رستاخیز

14ـ آیه ی شریفه ی: «فاذا هم قیامٌ ینظرون» موضوع ...... در نفخ صور ....... است. 28

1) زنده شدن همه ی انسان ها ـ اول                                2) زنده شدن همه ی انسان ها ـ دوم

3) مدهوشی اهل آسمان و زمین ـ اول                              4) مدهوشی اهل آسمان و زمین ـ دوم

15ـ آیات شریفه ی: «علمت نفس ما احضرت» و «فذقوا ما کنتم تکنزون» (به ترتیب) موضوع ...... و ...... اعمال انسان در عرصه ی .......  می باشد .  29

1-                 تجسم ـ تجسم ـ قیامت      2) تجسم ـ تجسم ـ برزخ       3) تصویر ـ تجسم ـ قیامت         4) تجسم ـ تصویر ـ برزخ   

 16ـ مبنای این پیام امام خمینی (ره) که فرمودند: «باید مسلمانان فضای سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بُغض عملی نسبت به دشمنان خدا لبریز کنند» کدام دستور قرآنی است؟  212

1)                  «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً  لا تفرقوا و اذکرو نعمة الله علیکم»

2)                  «و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاء هم البیّنات»

3)                  «یا ایها الذین امنوا اتّقوا الله حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون»

4)                  «لا تجد قوماً یومنون بالله و الیوم الآخر یواذون من حاة الله و رسولة»

17ـ «علم به ادامه ی ترک معروف و عمل به منکر»، «رعایت مصلحت مخاطب» و «قبول شهادت از سوی امام حسین (ع) و یاران وفادار»،(به ترتیب) از .........،.........و.......... امر به معروف و نهی از منکر است. (سراسری ریاضی)214

1) روش ـ شرایط ـ روش   2) روش ـ روش ـ شرایط   3) شرایط ـ شرایط ـ روش   4) شرایط ـ روش ـ شرایط

18ـ آن جا که مس وجود انسان با کیمیای کار، مبدّل به زر می گردد و کار و تلاش، نقش خط تبسم را بر رخسار هم نوع و تلاشگر، به دنبال دارد؛ فرد تلاشگر به یکی از آثار تربیتی کار که ......... است، دست یافته است. (سراسری ریاضی)215

1) لطافت احساس            2) شکوفایی استعدادها       3) احساس عزّت نفس        4) تمرکز قوّه ی خیال

19-جاي خالي را با گزينه مناسب پر كنيد. (سراسري انساني 86)22

ارزش هر كس به درك و ............. وي از حقيقت هستي و جايگاه انساني در كارداني آفرينش بستگي دارد.

1) فهم                            2) پرهيز                          3) دوري                          4) جدايي

20- اين كه گفته شود:«خداوند انسان را به گونه اي آفريد كه بتواند زيبايي ها و زشتي ها را درك كند و آن گاه كه به سوي زيبايي ها روي آورد در درون خود، احساس خرسندي نمايد و اگر بسوي بدي ها و زشتي ها رهسپار شود، ملامت گر خويش باشد» توجه ما به كدام آيه جلب مي شود؟ (سراسري انساني 86) 23

1) و نفس ما سَواها فَألهما فجورَها و تقواها

2) فاذا سَوّيتُه و نَفَخْتُّ فيه من روحي فَقعُوا له ساجدين

3) انّي اعلم غيب السموات و الأرض واَعْلم مه تُبدون و ما تكتمون

4) و لقد كرّمنا بني آدم و حملنا هم في البّر و البحر و رزقناهم من الطّيبّات

21- سوگند هاي مؤكد شيطان براي فريب فرزندان آدم به انتقام.....بود و عامل مؤثر در اثر گذاري وسوسه هاي او .....است. (سراسري انساني 86) 24        

1) مأمور شدن به سجده به انسان ـ هوس ها و نفس امّاره ي خود انسان

2) رانده شدن از در گاه الهي ـ هوس ها و نفس امّاره ي خود انسان

3) رانده شدن از درگاه الهي ـ سرگرم كردن فرزندان آدم به آرزوهاي طولاني

4)مأمور شدن به سجده بر انسان ـ سرگرم كردن فرزندان آدم به آرزوهاي طولاني

22- با تدبّر در آيه ي شريفه ي «وَ ما خَلَقنَا السَّماء و الارضَ و ما بَينهُما باطلاً» قرآن لازمه ......... و نشانه اي بر .......... معاد است. (سراسري انساني 86)26

1) عبث نبودن زندگي انسان را بازگشت به سوي خدا (در جهان ابدي) مي داند ـ ضرورت

2) عبث نبودن زندگي انسان را بازگشت به سوي خدا (در جهان ابدي) مي داند ـ امكان

3) عدل خداوند را اين مي داند كه در پي اين جهان، عالمي ديگر وجود داشته باشد ـ ضرورت

4) عدل خداوند را اين مي داند كه در پي اين جهان، عالمي ديگر وجود داشته باشد ـ امكان

23- بهترين گواهان قيامت ............ اند زيرا ............. (سراسري انساني 86)28

1) پيامبران و امامان ـ معيار سنجش اعمال ديگر انسان ها مي باشند

2) فرشتگان الهي ـ معيار سنجش اعمال ديگر انسان ها مي باشند

3) فرشتگان الهي ـ ظاهر و باطن اعمال انسان ها را در دنيا ديده اند

4) پيامبران و امامان ـ ظاهر و باطن اعمال انسان ها را در دنيا ديده اند

24- حضرت شعيب (ع) نه تنها در مقابل اذيت و آزار قوم خود عقب نشيني نكرد، بلكه به تلاش خود اميدوار و مصمّم بود و به آنان فرمود: (سراسري انساني 86)210

1) «اِني توكَلتُ علي الله ربي و ربكم»                    

2) «قل حسبي الله عليه يتوكَل المتوكّلين »

3) «و ما توفيقي الاّ بالله عليه توكَلتُ و اليه اُنيب»

4) «فاذا عزمت فتوكّل علي الله انّ الله يحُبُّ المتوكّلين»

25- كدام مطلب با آراستگي در دين اسلام مصداق ندارد؟ (سراسري انساني 86)211

1) مؤمنان حضور عزتمند با عفت و آراسته دراجتماع دارند.

2) دين اسلام دين آراستگي و زيبايي ظاهر و باطن است.

3)پيشوايان دين اسلام تنها به زيبايي باطني خود  مي پرداختند.

4) خداوند دوست دارد وقتي كه بنده اش به سوي دوستانش مي رود آراسته باشد.

26- كدام يك از بستگان براي مردان نا محرم اند؟ (سراسري انساني 86)213

1) زن پدر ـ دختر زن ـ دختر عمو                                 2) زن برادر ـ‌ خواهر زن ـ دختر عمو

3) زن برادر ـ دختر زن ـ دختر خواهر                            3) زن پدر ـ خواهر زن ـ زن پسر

27- آن گاه كه «احتمال اثر» مبناي وجوب امر به معروف و نهي از منكر قرار گيرد و «خود برتر بيني» مورد تنفر گزارنده ي اين فريضه قرار گيرد و علم به واجبات و محرّمات، مورد توجّه مكلّف واقع شود، به ترتيب، كدام امر محقّق مي گردد؟ (سراسري انساني 86)214

1) مراحل ـ شرايط ـ روش   2) روش ـ مراحل ـ شرايط   3)شرايط ـ مراحل ـ روش   4) شرايط ـ روش ـ شرايط

28- اطاعت خواه ناخواهی موجودات در برابر فرمان خداوند، از دقت در کدام آیه، مفهوم   می گردد؟ (سراسری ریاضی 88)22

1) (والله ملک السماوات والارض و الی المصیر)

2) (الم تر ان الله یسبّحله من فی السماوات و الارض)

3) (افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات والارض)

4) (والطیر صافات کل قد علم صلاته وتسبیحه و الله علیم بما یفعلون)

29- مردود شمردن نفی آخرت وهدف قرار دادن دنیا، از دقت در کدام آیه، مفهوم می گردد؟ (سراسری ریاضی 88)24

1) (الّذین ضل سعیهم فی الحیوة الدّنیا)

2) (کلاّ بل تحبّون العاجله * وتذرون الآخرة)

3) (اِنّ الّذین لا یرجعون لقاءَنا و رضوا بالحیوة الدّنیا)

4) (یعلمون ضاهراً من الحیوة الدّنیا و هم عن الآخرة هم غافلون)

30- بی ارزش جلوه کردن زندگی چند روزه و موقَّت دنیا از لوازم ....... و ....... است. (سراسری ریاضی 88)25

1) میل به جاوادنگی ـ مرگ را پایان کار دانستن                  2) میل به جاودانگی ـ تحقّق آرزوها در رستاخیز

3) هدف قراردادن دنیا ـ تحقّق آرزوها در رستاخیز               4) هدف قرار دادن دنیا ـ مرگ را پایان کار دانستن

31- مشابهت و تفاوت  (به ترتیب)، از دقّت در کدام آیات، مفهوم می گردد؟ (سراسری ریاضی 88)7-29

1) (النّار یعرضون علیها غُدّوا وعشیّا) ـ (یُنَبَّا الاِنسان یومئذ بما قّدم و اَخر)

2) (النّار یعرضون علیها غُدّوا وعشیّا) ـ (حتّی اِذا جاءَ احدم الموت قال ربّ ارجعون)

3) (اِنّا نحن نُحیی الموتیٰ و نَکتُبُ ما قدّموا و ءاثارَهم) ـ (یُنَبَّاُ الاِنسان یومئذ بما قدّم و اَخَّرَ)

4) (اِنّا نحن نُحیی الموتیٰ و نَکتُبُ ما قدّموا و ءاثارَهم) ـ (حتّی اِذا جاءَ احدم الموت قال ربّ ارجعون)

32- محّل تحقّق عباراتِ ( الم یاتِکم رسلٌ منکم). (الم تکن ارضً ﷲ واسعة). (النّار یعرضون علیها) به ترتیب، عالمِ ....... وعالمِ ........ وعالم ........ می باشد. (سراسری ریاضی 88)  7-8-29

1) برزخ ـ برزخ ـ رستاخیز                                       2)  برزخ ـ رستاخیز ـ برزخ

3) رستاخیز ـ برزخ ـ برزخ                                       4) رستاخیز ـ رستاخیز ـ برزخ

33- نتیجهﺉ توّکل که بازتابی از ......... است، همان دست یابی به ......... به خداوند است. (سراسری ریاضی 88)210

1) معرفت به خداوند وایمان به او ـ اطمینان و اعتماد       2) مهربانی وعلم و قدرت خداوند ـ اطمینان و اعتماد

3) معرفت به خداوند و ایمان به او ـ محوّل کردن کارها    4) مهربانی و علم و قدرت خداوند ـ محوّل کردن کارها

34- پیام این سخن امام صادق علیه السّلام که می فرماید: « ما احبُ ﷲ من عصاه»، با کدام آیه مطابقت دارد؟ (سراسری ریاضی 88)211

1) قل ما سألتُکم من اجر فهو لکم                                   2) قل ان کنتم تُحبّون ﷲ فاتعونی یحیبکم ﷲ                          

3) قل لا اسألکم علیه اجراً الاّ المودة فی القّربی                    4) لا تَجِدُ قوماً یؤمنون باﷲ و الیوم الآخر یُوادُّونَ مَن حادً  اﷲ و رسوله

35- پیام کدام جمله  «پیشگیری از انحراف» است تا میدان بر بدی ها تنگ شود و تمایل به گناه کاهش یابد؟ (سراسری ریاضی 88)214

1) (یأمرون بالمعروف)     2) (یدعون الی الخیر)     3) (یَنهون عن المنکر)     4) (اتّقوا اﷲ حقّ تَقانِه)

36- خود آزمایی در دل حوادث و در گیری با سختی های موجود در متن زندگی، از جمله آثار تربیتی کار وتلاش است که در ........ خلاصه می شود. (سراسری ریاضی 88)215

1) لطافت احساس            2) احساس عزّت نفس      3) تمرکز قوّه ی خیال      4) شکوفایی استعداد ها

37- با توجه به آیه ی شریفه ی : « ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف اللیل و النهارلایات...» در آفرینش آسمان ها   و زمین و آمد و شد شب و روز نشانه های خداشناسی است برای ....21

1) ذاکران خداوند در هر حال                         2) خردمندان متفکر در آفرینش

3) خردمندان در همه حال به یاد خدا 4) ذاکران خداوند  ومتوجه به تدبیر و حکمت او

38- از دقت در آیه ی شریفه ی « و لقد کرمنا بنی آدم و جملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات...» مفهوم......... مستفاد میگردد. 23

1)روزی گرفتن از طیبات و توفیق سیر و تحقیق درآفرینش برای انسان

2) کرامت انسان به تبع اداراک و دریافت خویشتن خویش و خودواقعی

3) کرامت انسان به تبع سیر و تحقیق منجر به افزایش معرفت به خدای بزرگ

4) روزی گرفتن از طیبات و استفاده ی درست از نعمت ها برای انسان

39- شیطان معمولاً انسان را در راههایی به نافرمانی از خدا وسوسه می کند به جز راه .... 24

1) ایجاد دشمنی و کیمه میان افراد                                    2) آراستن و زیبا نشان دادن دنیا

3) سرگرم کردن انسانها به آرزوهای دور و دراز دنیایی               4) غافل کردن از یاد خدا و کارهایی که به یاد خدا می اندازد.

40- میل به بقاء و جاودانگی -  عدم قابلیت جبران خوبی ها و بدی ها در دنیا -  بی نهایت طلبی انسان، به ترتیب ............... معاد در پرتو ............. و ...........و............. را اثبات می کند. 26

1) ضرورت – حکمت – عدل – حکمت                                    2) امکان-حکمت – حکمت- عدل

3) ضرورت- عدل – حکمت – حکمت                                      4) امکان – عدل – حکمت – عدل

41-  در مرحله ی اول که به پایان یافتن دنیا آغاز می شود، اولین حادثه ........ است که قرآن کریم از آن به ......... یاد کرده است و .... 28

1) نفخ صور، صیحه، همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساط حیات انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

2) زلزله شدید، فارعه، همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساط حیات انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

3) نفخ صور، صیحه، با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسان ها و حوادث آنها دیده می شود.

4) زلزله شدید، قارعه، با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسانها و حوادث آن ها دیده شود.

42-  مهمترین عامل برای تحقق عزم و تصمیم، جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در زندگی انسان کدام است؟ 210

1) پایداری در انجام تصمیم (ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف...)

2) تسریع در انجام تصمیم (اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون)

3) حضور در پیشگاه خداوند (و هو معکم اینما کنتم و الله بما تعملون بصیر)

4) توکل و اعتماد به خدا (و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ...)

43-  با توجه به آیه ی شریفه « قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا براءمنکم» مقام الگویی حضرت ابراهیم و پیروان راستین او ...................بود. 211

1) برخاسته از عنایت خاص پروردگار به آنان                  2) برخاسته از خلوص و توجه عمیق آنان به توحید

3) معلول برائت جستن از قوم کافر و معبودان آن ها         4) علت برائت جستن از قوم کافر و معبودان آنها

44-  گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش ............. در میان ............... بوده است و ............. موید آن است. 213

1) فردی- زنان – فقط دین اسلام                               2) فطری – زنان – فقط دین اسلام

3) فردی – مردان و زنان – همه ی ادیان الهی                4) فطری – مردان و زنان – همه ی ادیان الهی

45-  آنگاه که در گزاردن وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر ، مکلف باید : مصالح مخاطب را رعایت کند و به حداقل موعظه و نصیحت اکتفاء نماید و تصمیم گنه کار بر تکرار گناه، موثر در انجام وظیفه باشد، به ترتیب ، کدام یک از از موارد محقق می شود؟ 214

1) روش- مراحل – شرایط    2) مراحل – روش- شرایط    3) شرایط – مراحل- روش    4) مراحل- شرایط-روش

46- قرآن كريم می فرمايد:(خداوند هر چيزی را در كمال استواری پديد آورده است) اشاره به كدام مباركه دارد؟21

1)                  صنع الله الذی اتقن كل شی انّه خبير بما تفعلون

2)                  الّذين...... يتفكرون في خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلاّ

3)                  .......ما تری فی خلق الرّحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور

4)                  انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اليل و النهار لايات لاولی الالباب

47- با تدبر در آيه شريفه ی " سنريهم ءايا تنا فی الافاق ء فی انفسهم حتی يتبين لهم انّهْ الحق" كدام مفهوم مستفاد می گردد؟23

1-كافی است كه انسان با ديده ی دل، در خود و جهان نظر كند و جلوه های قدرت، حكمت و مهربانی خداوند را در آن ها ببيند.

2-خداوند قدرت و حكمت خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان كاملاً هويدا و روشن گردانيد تا انسان به كمال واقعی خود برسد.

3-اگر انسان از سرمايه ارزشمندی كه خداوند در وی به وديعه نهاده است بتواند به خوبی بهره مند شود به رستگاری خواهد رسيد.

4-در كنار اين وديعه ها و سرمايه های الهی، خداوند انبياء و پيشوايان خود را به سوی انسان ها فرستاده است تا راه سعادت را به آن ها نشان دهد.

48- شيطان سوگند ياد كرده است كه.......و معمولاً از راه ....... انسان را به نافرمانی از خدا وسوسه می كند.24

1) همه ی فرزندان آدم را فريب می دهد مگر مؤمنان با اخلاص را- آراستن و زيبا نشان دادن دنيا

2) انتقام رانده شدن از درگاه الهی را از همه ی انسان ها بگيرد- آراستن و زيبا نشان دادن دنيا

3) همه ی فرزندان آدم را فريب می دهد مگر مؤمنان با اخلاص را- سرگرم كردن انسان ها به آرزوهای دور و دراز دنيايی

4) انتقام رانده شدن از درگاه الهی را از همه ی انسان ها بگيرد- سرگرم كردن انسان ها به آرزوهای دور و دراز دنيايی

49- قرآن كريم، سرنوشت گروهی كه راه غفلت از مرگ را پيش گرفته اند و خود را به هر كاری سرگرم می سازند تا آينده ی تلخی را كه در انتظار دارند فراموش كنند، چگونه ترسيم می كند؟25

1)                  " يعلمون ظاهراً من الحياة الدنيا و هم عن الاخرة هم غافلون او لم يتفكروا فی انفسهم..."

2) " ان الّذين لا يرجون لقاءنا و رضوا بالحياة الدنيا و اطمانّوا بها و الذّين هم عن ءاياتنا غافلون..."

3) " قل هل ننبئكم بالاخسرين اعمالاً الذّين ضلّ سعيهم فی الحياة الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعاً"

4) " ما خلق الله السماوات و الارض و ما بينهما الاّ بالحق و اجل مسمّی و ان كثيراً من الناس بلقاء ربهم لكافرون"

50- از دقت در آيات " افحسبتم انّما خلقناكم عبثاً " و " ام نجعل المتقين كالفجار" به ترتيب،......معاد در پرتو..... و ...... الهی مستفاد می گردد.26

1)      امكان_ عدل_ حكمت                      2- امكان_ حكمت_ عدل

3 -ضرورت_ عدل_ حكمت                      4- ضرورت _ حكمت_ عدل

51- ظرف تحقق كدام مورد، عالم رستاخيز است؟29

1)      " اِنّ الذّين توفّاهم الملائكة ... فاولئك مأواهم جهنّم و ساءتْ مصيراً "

2)      " يُِِنبّأ الانسانُ يومئذٍ و اَخر "

3)      " الذّين تتوفّا هم الملائكة...سلامُ عليكم ادخلوا الجنّة بما كنتم تعملون "

4)      " انّا نحن نحيی الموتی و نكتب ما قدّموا و آثارهم "

52- گواهی و شهادت فرشتگان، پذيرفته ی دادگاه عدل الهی است، بدان  جهت كه ......و.......28

1)                  در طول زندگی انسان ها، همواره مرقب آن ها بوده اند- از آلايش به خطا محفوظ و مصون اند.

2)                  در طول زندگی انسان ها، همواره مرقب آن ها بوده اند- تمامی اعمال آن ها را ثبت و ضبط كرده اند.

3)                  كارگزاران خداوند در نظام خلقت و تكوين اند به اذن خداوند- از آلايش به خطا محفوظ و مصون اند.

4)                  كارگزاران خداوند در نظام خلقت و تكوين اند به اذن خداوند- تمامی اعمال آن ها را ثبت و ضبط كرده اند

53- بهره مندی از عزم و اراده ی قوی.... توّكل و اعتماد بر خداوند و معرفت و ايمان به خداوند....... واگذاری نتايج

كارها به ياری تعالی است.210

1) معلول- علت                 2) علت – معلول            3) معلول – معلول               4) علت - علت  

54- زمينه ساز تسلط افراد شرور و عدم استجابت دعا كدام است؟214

1) بی توجهی به خوبان – تسليم بدان بودن                        2) بی توجهی به خوبان – ترك نهی از منكر

3) ترك امر به معروف - تسليم بدان بودن                        4) ترك امر به معروف- ترك نهی از منكر

55- جای خالی را گزینه مناسب پر کنید. (سراسری –ریاضی 88)24

رویای صادقانه :هر کدام از ما هنگام ........... رویاهایی را مشاهده می کنیم / این رویاها انواع محتلف دارند.

1)                  دویدن                2) ایستادن              3) خواب              4) نشستن

56-            به بیان قرآن کریم « خسران زدگی » ........... است . (سراسری ریاضی 88)

1)                  علت نشناختن جایگاه خود در کاروان رو به کمال هستی

2)                  معلول درست استفاده نکردن از سرمایه ها و ودایع الهی

3)                  علت هدر رفتن و بی ثمر ماندن سرمایه ها و ودایع الهی

4)                  معلول نشناختن جایگاه خود در کاروان رو به کمال هستی

57-کدام آیه شریفه بیانگر « دوستی و محبت با دوستان خدا » می باشد؟ (سراسری ریاضی 88)211

1)                  قل ان کنتم تحبون الله لک

نظرات شما عزیزان:

عسکری
ساعت10:26---7 فروردين 1392
مرسی ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط مینا عسكري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 382
بازدید کل : 343293
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً